Uitgaande links kunnen uw interne links versterken

Uitgaande links onderzoek

In mijn tijd bij Livefootballtickets.com heb ik altijd alle vrijheid gehad om alles op het gebied van SEO uit te proberen. In de afgelopen 5 jaar heb ik dan ook veel kleine onderzoekjes gedaan. Ik heb nooit echt de tijd en het platform gehad om mijn ervaringen te delen. Daarom heb ik besloten dit alsnog te doen nu ik hier wel een platform voor heb. Een van de belangrijkste onderzoeken die ik gedaan heb was naar de kracht van uitgaande links. Na het doen van een test van meerdere maanden ben ik er van overtuigd dat uitgaande links versterkend kunnen werken. In dit artikel probeer ik mijn werkwijze met u te delen.

Werkwijze test

Ik heb vaker gelezen dat interne links versterkend kunnen werken voor interne links. Daarom heb ik een besloten tot het doen van een test. Naast Livefootballtickets.com is ook 1st4Footballtickets.com een website van mijn voormalige werkgever. De SEO focus ligt al jaren volledig bij de Livefootballtickets website. Daarom heb ik 1st4Footballtickets.com gebruikt voor deze test.

Stap 1 2 Groeperen: In deze test heb ik de Premier League opgedeeld in 2 groepen van 10 teams. Beide groepen hebben een goede verdeling van top teams en mindere teams. De gemiddelde rankings van deze groepen bij de start van de test was 44 ( groep 1) en 45,7 (groep 2). Dit ligt dus vrij dicht bij elkaar.

Stap 2 content: Voor alle 20 teams heb ik content geschreven voor hun Premier League wedstrijden van het seizoen wat toendertijd nog moest beginnen. Deze content is voor alle teams uniek maar wel gelijk qua lengte.

Stap 3 interne links: Met 20 teams die allemaal 2 keer tegen elkaar spelen (uit en thuis), heb ik besloten om het makkelijk te houden en een interne link toe te voegen naar de interne team pagina van het thuis spelende team. Zo heeft elk team in 19 wedstrijd pagina’s een interne link.

Stap 4 externe links: Tot nu toe was alles nog gelijkwaardig voor alle teams, maar daar komt in deze stap verandering in. Ik heb bij alle thuiswedstrijden van groep 1, een externe link naar een hoge autoriteit website toegevoegd. Hierin heb ik echt gekeken om een informatieve link te kiezen. In een tekst van een Arsenal thuiswedstrijd heb ik bijvoorbeeld een keer een link naar de Google Maps pagina van het Emirates Stadium toegevoegd.

Stap 5 controle na 1 maand: Na 1 maand zijn de team pagina’s van groep 1 met 51 posities gestegen binnen Google. Groep 2(zonder externe links in de wedstrijd teksten) was slechts met 4 plekken gestegen. Dit is dus nog geen 1 positie gemiddeld per team pagina.

Stap 6 eindcontrole na 3 maanden: Na drie maanden heb ik nog een keer gekeken naar de rankings van de team pagina’s. De tien teams uit groep 1 zijn gezamenlijk met 107 posities gestegen in 3 maanden. Een gemiddeld van ruim 10 posities per teampagina. De tien teams uit groep 2 zijn gezamenlijk met 37 posities gestegen, een gemiddelde van ruim 3 posities per team.

Uitgaande links als ranking factor

Op basis van de resultaten uit stap 6 durf ik met overtuiging te zeggen dat externe links een positieve waarde kunnen hebben voor uw interne links. Ik zal hierbij niet beweren dat elke externe link meteen voor een duidelijke boost van uw rankings zorgt. Maar als u het goed doet en op een informatieve manier uw externe links toevoegt, zal dit uw site op termijn beter vindbaar maken.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.




    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.