Technische SEO definities uitgelegd | Leer meer over SEO

Technische SEO definities

Zoals in elk beroep, ben ik als SEO Specialist vaak geneigd om vaktermen te gebruiken. Deze SEO definities zijn voor mij dagelijkse kost, maar voor mijn klanten kan dat soms een beetje abracadabra zijn. Daarom schrijf ik deze reeks, waarin ik een aantal van de meest gebruikte termen met jullie ga bespreken. Wil je meer weten over SEO? Neem dan zeker de tijd om dit artikel eens rustig door te lezen. Vandaag begin ik met technische SEO definities. In de komende maanden zullen er meerdere blogs volgen, waarin in een aantal termen ga uitleggen.

Technische SEO definities

Er zijn diverse linkbuilding definities die wat verdere uitleg kunnen gebruiken. Technische SEO zelf is daar uiteraard de eerste en meest belangrijke van. Technische SEO omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat Google op een goede manier door jouw website heen van crawlen.

Crawlen

Dan komen we meteen op de volgende technische SEO term: crawlen. Crawlen is het proces van het doorzoeken van een website door een spider, bot of robot, van de zoekmachines. Zoekmachines maken gebruik van crawlen om zoveel mogelijk URL’s te vinden.

Redirects

Redirects zijn van groot belang voor elke website. Op het moment dat je een bepaalde pagina van je website verwijderd, moet je ervoor zorgen dat de bezoeker hier geen last van heeft. Dit doe je door een redirect in te stellen. Hiermee vertel je de zoekmachines dat link A voortaan naar link B door linkt. De bezoeker wordt op dat moment ook direct naar de nieuwe pagina doorgestuurd. Je hebt voornamelijk te maken met 301 en 302 redirects. 301 is een permanente redirect, deze is dus voor altijd en Google zal de oude URL dan ook vergeten. Mocht een product tijdelijk niet op voorraad zijn en wil je jouw bezoeker die periode naar een andere pagina doorsturen? Werk dan met een 302 redirect, dan vertel je de zoekmachines dat dit slechts tijdelijk is.

Canonical URL

Een canonical url is een element in de broncode van een website. Het vertelt tegen Google onder welke url de pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. Een canonical url is meestal de url die ook in de adresbalk zichtbaar is, maar dit hoeft niet. Wanneer je website werkt met paginering, waarbij je meerdere pagina’s in 1 categorie hebt, kan canonical de oplossing zijn.

Schema Markup

Schema Markup is een vorm van microdata die is ontwikkeld om zoekmachines te helpen bij het begrijpen van de inhoud van een webpagina. Door schema markup te implementeren vertel je de zoekmachines waar een pagina over gaat in hun eigen taal. Je helpt ze dus een handje bij het indexeren van jouw website.

Ben je op zoek naar meer informatie over technische SEO? Lees dan onze SEO voor beginners handleiding. Wil je jouw SEO werkzaamheden uitbesteden? Ik ben beschikbaar als SEO Freelancer!

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.




    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.