Klantcase FunFit

Ik ben inmiddels al bijna 3 jaar aan het werk als freelance SEO specialist. In deze drie jaar heb ik al veel leuke klanten mogen helpen. Het maakt mij best wel trots op dat ik voor al deze mooie bedrijven mag(en mocht) werken. Om hier een beetje inzicht in te geven vind ik het hoog tijd om een klantcase te delen. Daarom deel ik met veel trots deze klantcase van FunFit.

Wat is FunFit?

FunFit is een kleinschalige sportschool in Lisse. Oprichter en eigenaar Mark van Marrewijk begon ooit heel klein met een paar dumbells in een schuur en is steeds een stapje groter gegaan. In 2018 kwam Mark met zijn bedrijf terecht op het terrein van Fc Lisse, waar hij een stukje ruimte kon huren om zijn werkzaamheden uit te voeren. De naam vertelt het verhaal van FunFit ook, het gaat om sporten met een glimlach. Mark is ervan overtuigd dat je alleen je doelen kan bereiken als je plezier hebt in wat je doet. Nou ben ik zelf de eerste die dit kan bevestigen.

Jarenlang ben ik sportscholen in en uit gelopen, maar nooit bleef ik hangen. Tot ik bij Mark langskwam en met personal training ben begonnen. Sindsdien ben ik al ruim 5 jaar een trouwe klant bij FunFit. 2 keer per week loop ik binnen voor een lesje personal training. De ene keer met Mark zelf, de andere keer met trainer Ben. Beide zorgen er altijd voor dat met een lach kapot gaat.

Uitdaging 1: Website

In de afgelopen jaren zijn we met FunFit tegen meerdere problemen aangelopen.

De uitdaging

Terwijl ik begon met mijn freelance werk, had ik het met Mark vaak over wat ik deed. Hij gaf aan dat hij een website had, alleen door het systeem waarop deze draaide kon deze site niet meer geüpdate worden. Het eerste probleem was dus de behoefte aan een nieuwe website, die wel geüpdate kon worden.

De oplossing

Dit probleem was vrij snel opgelost. Om te voorkomen dat er een website kwam die weer niet geüpdate kon worden zijn we overgestapt naar WordPress. Ik heb Mark in eerste instantie mijn eigen website laten zien om een beeld te geven wat hij kon verwachten. Toen ben ik op zoek gegaan naar een aantal themes die goed aan zouden sluiten bij de sportschool van Mark. Na het kiezen hiervan heb ik een structuur opgezet met welke pagina’s naar mijn inziens niet mochten ontbreken. Toen dit allemaal akkoord was ben ik gaan bouwen aan de website van FunFit. Hierbij is natuurlijk meteen rekening gehouden met de belangrijkste SEO punten.

Uitdaging 2: Covid-19

De uitdaging

De tweede uitdaging waar we tegenaan zijn gelopen is de komst van Covid-19. Net als veel bedrijven moest Mark hier ook een weg in zien te vinden. Omdat het lange tijd verboden was met veel mensen bij elkaar te komen, moest de volledige focus op personal training.

De oplossing

Ik ben direct aan de slag gegaan met het uitbreiden van de personal training pagina. Regelmatig hebben we ook berichten online geplaatst om de personal trainingen te promoten. Deze tijd hebben we echt alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk mensen binnen te krijgen voor personal trainingen. Op deze manier kon Mark de huur van het pand blijven betalen en nog wat eten.

Uitdaging 3: Nieuw pand

De uitdaging

De grootste uitdaging van allemaal, was de komst van het nieuwe pand. Fc Lisse heeft in de afgelopen jaren de boel helemaal plat gegooid om een state-of-art nieuw complex neer te zetten. Ook de ruimte van FunFit ging hierbij tegen de grond. Mark heeft nu op dezelfde plek een prachtig nieuw pand. Dat klinkt natuurlijk top, maar  wat is het probleem dan zal je wel denken. Nou een nieuw pand moet natuurlijk ook gevuld worden. Terwijl de hele Corona periode de focus lag op het werven van mensen die voor personal training langskwamen, heeft Mark in het nieuwe pand ook behoefte aan mensen die gewoon een fitnessabonnement aanschaffen.

De oplossing

Qua SEO hebben we dit op twee manieren opgepakt. Ik ben direct aan de slag gegaan om de website ook zo in te richten dat er genoeg aandacht is voor zoekwoorden als Sportschool Lisse. Daarnaast ben ik veel meer tijd gaan steken in lokale SEO. Mark was met zijn Google Mijn Bedrijf resultaat nergens te bekennen als je lokaal op zoek ging. Ik ben eerst zijn profiel gaan updaten. De trainers van FunFit hebben de opdracht gekregen om na elke les de klanten te vragen een review achter te laten. Hiervoor konden ze zelf 5 burpees afkopen ;). Daarna ben ik ook alle blogs die ik schrijf direct op het Google Mijn Bedrijf profiel gaan delen.

Daarnaast ben ik Mark ook gaan helpen met zijn social media. Meerdere keren per week plaats ik berichten op de socials om zowel de huidige klanten betrokken te houden, als nieuwe klanten te werven. Het hoogtepunt hiervan is het onderstaande filmpje, waarbij ik Mark “betrapte” op het oefenen van een TikTok dansje. Met dit filmpje kregen we binnen no-time meer dan 100 likes. Toen ik deze recentelijk op Youtube zette, haalde we ook ruim 2k vertoningen binnen 20 uur. Op deze manier laten we zien dat sporten bij FunFit ook leuk moet zijn!

https://youtube.com/shorts/iswI4-hT8Eg?feature=share

De resultaten

In de afgelopen tijd zien we binnen Google gewoon hele mooie resultaten. Als je in de omgeving van Lisse zoekt op “personal training” “personal trainer” of in combinatie met Lisse, staan we met FunFit 2e bij de lokale resultaten en op 1 in de organische resultaten. Met “sportschool” en “sportschool Lisse” zijn we in korte tijd van plek 6 naar 2 gegaan. Daarnaast zien we ook het aantal vertoningen binnen Google Search Console in een mooie stijgende lijn omhoog gaan.

FunFit impressies FunFit personal training Google resultaat Google Mijn Bedrijf personal training

Het allerbelangrijkste is dat ik elke keer weer nieuwe mensen zie als ik bij FunFit binnen loop. Elke keer als ik aan Mark vraag hoe het gaat met het aantal inschrijvingen krijg ik altijd een vrolijk antwoord dat er weer een stuk of 4/5 nieuwe abonnementen zijn verkocht. Dit is iets waar ik elke keer weer blij van word.

Een jaar geleden zaten we nog in een klein oud pand zaten, waarbij de focus vooral op personal training lag. Nu zitten we in een nieuwe pand waar we in een korte tijd gewoon een hele mooie groep klanten hebben opgebouwd met FunFit. Ik zeg in dit geval ook bewust we, omdat ik wel het marketing werk voor mijn rekening neem, maar Mark en zijn trainer zijn uiteindelijk de belangrijkste mensen die deze resultaten mogelijk hebben gemaakt. Hoe goed mijn werk ook doen, als zij in de sportschool hun werk niet goed doen, blijft er nooit iemand hangen. Ik hoop dan ook nog vele jaren bij FunFit te mogen sporten en ze te mogen helpen met het verder uitbreiden van de klantenkring.

 

SEO Freelancer Stefan Balkenende

SEO ervaring sinds 2008
Fulltime SEO specialist sinds 2013
Expertises: Copywriting, technische SEO, linkbuilding, on-page SEO, zoekwoorden onderzoek, allround

Comments
  • Leuk verhaal om te lezen en te zien dat jij je expertise gebruikt om te helpen. Een vraagje wel vanuit het marketing oogpunt. Wat doet Funfit/jij om de klanten te behouden op marketing gebied? Naast dat de trainers hun werk goed moeten doen in de sportschool natuurlijk.

    • De trainers en de sportschool zijn hierin verreweg het belangrijkste. Het doel is dat iedereen die bij FunFit komt sporten zich fijn voelt en elke keer weer met een lach naar buiten loopt. Als we acties doen voor nieuwe klanten, kijken we ook altijd tegelijkertijd naar acties voor bestaande klanten, zodat iedereen zich hierin gezien voelt. Op deze manier zorgen we ervoor dat de huidige klanten zich ook gewaardeerd voelen en niet weer weglopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.




    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.