Hoe een blog op te starten voor jouw bedrijf

Blog

Eerder deze week schreef ik al een uitgebreide blog over de voordelen van bloggen voor jouw bedrijf. Naar aanleiding van deze blog heb ik meerdere berichten gehad van mensen die wilde weten hoe ze een blog op moeten starten.

Hoe een blog op te starten

Een blog kan een effectieve marketingtool zijn voor je bedrijf, mits op de juiste manier gebruikt. De voordelen van bloggen voor bedrijven kunnen alleen worden benut als er hoogwaardige content wordt geproduceerd. Het kan in het begin overweldigend zijn, vooral als je niet zeker weet hoe je goede content voor een website moet schrijven. Hier zijn enkele van onze beste tips voor het creëren van een succesvolle blog voor jouw bedrijf.

Onderzoek je onderwerpen

De eerste stap bij het creëren van een blog is het identificeren van interessante onderwerpen. Gebruik Google (samen met jouw eigen kennis van de niche waarin je werkt) om te achterhalen welke onderwerpen mensen zoeken. Je kunt inspiratie halen uit andere websites binnen jouw branche, maar zorg ervoor dat je creatief bent, want de beste manier om succesvolle content te creëren, is door het uniek te maken. Ook ChatGPT kan een hele handige tool zijn om inspiratie op te doen.

Doe zoekwoorden onderzoek

Nadat je jouw onderwerp van interesse hebt geïdentificeerd, kun je gebruikmaken van keyword-tools zoals Ahrefs en Semrush om zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Dit is een essentieel onderdeel van SEO voor bloggers en zorgt ervoor dat zoveel mogelijk organisch verkeer naar jouw website wordt geleid.

Onderzoek gebruikersintentie

Gebruikersintentie is wat iemand probeert te bereiken wanneer hij in Google zoekt. Er zijn vier soorten gebruikersintentie: informatief, navigerend, commercieel en transactioneel. Het is belangrijk om rekening te houden met de gebruikersintentie bij het maken van jouw blogs en berichten te maken die zijn afgestemd op de gewenste intentie.

Trek de aandacht met je titel

De lezer naar jouw pagina krijgen is de eerste stap. Zonder een pakkende kop zul je moeite hebben om lezers aan te trekken. En onthoud:

  • Neem jouw primaire zoekwoord op in de titel
  • Houd de titel onder de 60 tekens
  • Probeer verschillende koppen uit om te zien welke beter werken dan andere

Schrijf goede content

Gebruikerservaring staat centraal bij het bloggen. Jouw blog berichten moeten visueel aantrekkelijk zijn. Een reeks nuttige afbeeldingen helpen om het bericht leesbaarder en boeiender te maken. Onderzoek toont aan dat blogs met afbeeldingen 94% meer views krijgen, en de optimale hoeveelheid is 1 afbeelding per 350 woorden. Het creëren van rijke content zal je helpen het meeste uit het bloggen voor jouw bedrijf te halen door de lezer aan te trekken, hun aandacht te trekken en hen langer betrokken te houden.

Stel statistieken vast

Om te weten of jouw blog succesvol is of om gebieden voor verbetering te identificeren, moet je de resultaten van jouw harde werk volgen. Enkele veelvoorkomende statistieken om de effectiviteit van bloggen voor bedrijven te beoordelen zijn:

  • Organisch verkeer
  • Unieke bezoekers
  • Leadkwaliteit
  • Verkopen
  • Conversieratio’s

Het bijhouden van deze cijfers geeft inzicht in de prestaties van jouw blog. Ook stelt het je in staat om aanpassingen te maken om betere resultaten te behalen.

Promoot je blog

Hoewel het belangrijkste doel voor de meeste bedrijven bij het bloggen is om deze pagina’s hoog te laten ranken in Google, is het nog steeds belangrijk om jouw blog elders te promoten om nieuwe bezoekers aan te trekken. Enkele manieren om dit te doen zijn het delen van jouw nieuwe content op sociale media en het opnemen ervan in jouw e-mailmarketinginspanningen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt bij het opzetten van een succesvolle blog voor jouw bedrijf. Als je nog meer vragen hebt of hulp nodig hebt, sta ik als Freelance SEO Specialist klaar om te assisteren. Succes met bloggen!

SEO Freelancer Stefan Balkenende

SEO ervaring sinds 2008
Fulltime SEO specialist sinds 2013
Expertises: Copywriting, technische SEO, linkbuilding, on-page SEO, zoekwoorden onderzoek, allround

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.




    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.