Hoe downtime de SEO prestaties van uw website kan beinvloeden

Een paar weken terug zagen we dat een aantal van de grootste websites ter wereld er een tijdje uitlagen. Internet provider Fastly zei dat het aanpassingen van instellingen door een klant de boel totaal overhoop gooide. Hierdoor lagen sites als Amazon, Spotify en eBay er een tijdje uit. Naar schatting heeft Amazon hierdoor een kleine 30 miljoen Euro misgelopen. De vraag is of deze downtime ook voor de langere termijn invloed had op de organische vindbaarheid van deze websites. Het antwoord hierop is waarschijnlijk nee. Grote websites als Amazon kunnen wel tegen een stootje. Voor kleinere websites kan downtime echter zeker wel een negatieve invloed hebben op de organische vindbaarheid. Daarom ga ik het in dit artikel over de invloed van downtime hebben.
Hoe kan Google downtime herkennen?
Om een website te indexeren en te beslissen over de positie ervan, gebruikt Google een crawler(meer hierover in de ultieme SEO handleiding) genaamd Googlebot die gegevens van over het hele internet verzamelt. Googlebot komt regelmatig terug om uw site te crawlen om te controleren op nieuwe inhoud en links. Wanneer deze worden gevonden, kunnen deze ook aan de index worden toegevoegd.
Als uw site uitvalt wanneer Googlebot deze probeert te crawlen, krijgt de bot een foutcode te zien. Dit is hetzelfde als uw potentiële bezoeker te zien krijgt. Hoewel dit een negatieve ervaring creëert voor zowel de gebruiker als de bot, zal de crawler van de zoekmachine het opnieuw proberen. Een gebruiker zal gewoon een andere site vinden die zijn vraag beantwoordt. Als u geluk hebt, is de uitvaltijd te verwaarlozen en zal Googlebot een gelukkige en gezonde site vinden wanneer deze terugkeert om deze te crawlen. Als Googlebot ontdekt dat een site regelmatig offline is, heeft dit uiteindelijk invloed op de gebruikerservaring. Google laat dit uiteindelijk in zijn rankings zien als het probleem niet op tijd wordt aangepakt.
Wat betekent dit voor de rankings?
Of u nu Amazon bent of die lokale ondernemer, het belangrijkste is hoe lang de downtime van uw site daadwerkelijk is. Misschien hebt u geluk en bent u maar een paar minuten offline. Het kan ook het gevolg zijn van serieuzere problemen die uren of zelfs dagen duren om op te lossen. Google kan niet voorspellen wanneer een site weer beschikbaar zal zijn, dus het zal regelmatig terugkeren om het opnieuw te crawlen, en terwijl dit gebeurt, kunt u enkele dalingen in uw ranglijst ervaren. Hoe ernstig deze dalingen zijn, hangt volledig af van hoe snel u het weer live kunt krijgen en hoe snel Google het opnieuw crawlt.
De frequentie van uw uitvaltijd heeft ook invloed op uw prestaties. Als uw site om de een of andere reden regelmatig uitvalt, beschouwt Google dat als een slechte ervaring. Uw website kan daar schade van ondervinden. Websites verdwijnen hierdoor soms uit de zoekresultaten.
Kan ik mijn downtime zelf monitoren?
Het ergste wat kan gebeuren is dat uw website offline is zonder dat u er zelf erg in hebt. De downtime waar ik het in het begin van dit artikel over had, werd snel ontdekt. Alle websites waren binnen een uur weer online. Dit is cruciaal voor het behouden van uw rankings. Als u niet goed oplet, kunnen langere vertragingen om uw site weer online te krijgen uw prestaties in de zoekresultaten ernstig schaden. Er is een breed scala aan tools voor website monitoring beschikbaar (zoals Status Cake) die u in realtime waarschuwen als er een probleem is met uw site en u veel stress besparen bij het runnen van uw online bedrijf. Het is belangrijk om uw onderzoek te doen als het gaat om deze tools, omdat u erop wilt kunnen vertrouwen terwijl u zich concentreert op andere dagelijkse behoeften.

SEO ervaring sinds 2008
Fulltime SEO specialist sinds 2013
Expertises: Copywriting, technische SEO, linkbuilding, on-page SEO, zoekwoorden onderzoek, allround, lokale SEO specialist sinds 2017
Recente berichten
- De belangrijkste SEO trends voor 2024!
- Hoe verzamel je klantbeoordelingen die je lokale SEO een boost geven?
- Het meten van je lokale SEO succes: Analytics voor de lokale markt
- Sociale media strategieën die je lokale vindbaarheid verbeteren
- De opkomst van AI in lokale zoekopdrachten: Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Recente reacties