4 verschillen tussen een freelancer en bureau

Als SEO freelancer verwachten jullie vast dat ik in dit artikel ga vertellen waarom je altijd voor een freelancer moet kiezen boven een bureau. Dat is echter niet het geval. Ik ben ervan overtuigd dat het voor sommige bedrijven beter is om met een bureau samen te werken, terwijl andere bedrijven weer meer baat hebben bij het werken met een freelancer. Daarom ga ik in dit artikel 5 verschillen noemen tussen een freelancer en bureau.
Verschillen tussen freelancer en bureau
De verschillen tussen freelancers en bureaus gaan eigenlijk altijd op, dus of het nou specifiek voor SEO is of voor een ander vakgebied. In beide gevallen zijn er verschillen tussen beide. Hieronder beschrijf ik 4 verschillen die kunnen helpen bij de keuze tussen werken met freelancers of met een bureau.
-
Bureau is eerder in staat een grote klus aan te nemen
Het mag geen geheim zijn dat bij een freelancer de uren vaak wat beperkter zijn. Als je geluk hebt is een freelancer volledig beschikbaar, maar de goede freelancers hebben vaak al wat klusjes lopen. Daarom is het lastig een goede freelancer te vinden die 40 uur per week beschikbaar is voor een langere periode. Bureaus zijn erop ingesteld om grote klussen aan te pakken en die hebben daar ook de mankracht voor. Dit werkt echter ook twee kanten op. Zo is een bureau over het algemeen niet happig op een kleinere klus, waar een freelancer juist weer heel blij mee is.
-
Freelancers zijn goedkoper
Over het algemeen ligt het uurtarief van een freelancer lager dan het uurtarief van een bureau. Waar een bureau meerdere mensen moet betalen plus een kantoorpand en alles wat daarbij komt kijken, werken veel freelancers vanuit huis. Hierdoor zijn zij instaat om een klus aan te nemen tegen een lager uurtarief.
-
Bureau heeft alle kennis in huis
Een bureau heeft natuurlijk meerdere personeelsleden en daardoor in vele gevallen ook kennis van diverse vakgebieden. Op het gebied van online marketing, kan je bijvoorbeeld met een online marketing bureau aan de slag gaan.Zij hebben vaak SEO specialisten, SEA specialisten, Social media specialisten en ga zo maar verder. Daardoor ben je bij een bureau direct op alle vlakken geholpen. Er zijn ook wel allround online marketing freelancers, maar je zal zien dat ze over het algemeen gespecialiseerd zijn in 1 bepaald onderdeel. Dit hoeft echter geen probleem te zijn, omdat veel freelancers creatief zijn en elkaar willen helpen. Zelf werk ik als SEO specialist bijvoorbeeld weer samen met freelancers die zich op andere gebieden richten. Hierdoor kunnen we door samen te werken een klant ook goed van dienst zijn.
-
Werken met een freelancer is wat persoonlijker
Bij een bureau heb je vaak te maken met een account manager. Deze verzorgt al het contact en stuurt dan intern zijn of haar collega’s aan om het werk uit te voeren. Bij een freelancer heb je uiteraard direct contact met de persoon die ook daadwerkelijk het werk voor je uitvoert. Hierdoor ben je met een freelancer over het algemeen sneller in staat om te schakelen.
Ben je op zoek naar een freelancer of bureau om te helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website? Neem dan zeker even contact met mij op! Samen gaan we dan kijken wat ik voor je kan betekenen.

SEO ervaring sinds 2008
Fulltime SEO specialist sinds 2013
Expertises: Copywriting, technische SEO, linkbuilding, on-page SEO, zoekwoorden onderzoek, allround
Recente reacties