4 Vereisten voor effectieve copywriting

Copywriting

Copywriting is niet een kwestie van zomaar wat tekstschrijven en online zetten. Copywriting gaat om het schrijven van teksten die overtuigen. Deze teksten zijn uiteindelijk altijd bedoeld om klanten te werven: commerciële teksten dus. Daarom is het belangrijk om te weten waar effectieve copywriting aan moet voldoen. Copywriting begint met het begrijpen en internaliseren van deze vier fundamentele verkoop- en marketingprincipes:

  1. Ken je doelgroep

Weet altijd wie je doelgroep is voor welk project dan ook. Zorg ervoor dat je de belangrijkste ‘pijnpunten’ van jouw doelgroep begrijpt. Schrijf over die pijnpunten met de woorden of communicatiestijl die het meest waarschijnlijk tot hen zal doordringen.

  1. Benadruk voordelen en functies

Voordat je voor een klant gaat schrijven, moet je weten wat de voordelen en functies zijn voor hun product of dienst voor de doelgroep. Welke functies en voordelen zijn dan het belangrijkst van de producten of diensten van jouw klanten? Wat is het doel van jouw klant? Gaat het om zoveel mogelijk verkopen? Willen ze concurrentievoordeel behalen? Willen ze een reputatie opbouwen? Het antwoord op deze vraag helpt jou bij copywriting.

  1. Creëer een unieke boodschap

De USP is de kernboodschap die jouw klant onderscheidt van de concurrentie. Zoek uit wat het bedrijf waar je over schrijft beter doet dan wie dan ook. Als dat moeilijk te beperken is, kijk dan naar wat niet wordt benadrukt door de concurrentie, zelfs als ze vergelijkbare producten of diensten leveren. Vind een manier om jouw klant te laten opvallen en laat dat voordeel zien in al het marketingmateriaal dat je schrijft.

  1. Pas op voor de vloek van kennis

We hebben het allemaal gezien. Websites enorm onduidelijk over wat het bedrijf doet. Totaal onleesbare handleidingen. Brochures die meer vragen dan antwoorden oproepen. E-mails waarbij je je hoofd krabt over hun betekenis. In elk geval gaat het bedrijf ervan uit dat lezers/bezoekers veel meer weten dan ze feitelijk doen. Mensen binnen het bedrijf van jouw klant, zijn heel erg thuis in hun eigen product/dienst. Hierdoor vervallen ze vaak in het gebruik van vaktermen. Voor klanten kan dit echt abracadabra zijn. Zorg er dan ook voor dat jouw teksten duidelijk zijn voor mensen die niet thuis zijn in het vakgebied van jouw klant.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.




    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.